7 verborgen kosten

Druk bezig met het opstellen van je trouwbudget? Dat kan ik alleen maar aanmoedigen! Want of je nu € 5.000 of € 50.000 te besteden hebt: een overzichtelijk budget is de allerbeste manier om de meeste waarde uit je geld te halen.

Aan budget voor je feestlocatie, cateraar en fotograaf had je ongetwijfeld zelf al gedacht. Maar hieronder deel ik graag met jou 7 “stiekeme” en vaak vergeten kosten zodat je écht kan wedding-budgetteren like a pro. Deze kleine lettertjes nemen op het einde van de rit namelijk nog een serieuze hap uit je budget. Een voorbereide bruid / bruidegom is er twee waard!

#1 Postzegels

Wat kost een postzegel nu helemaal – niet zo veel, toch? Dat is waar. Maar doe eens 1 postzegel x 100 save-the-dates? En daarna x 100 uitnodigingen, en dààrna x 100 bedankkaartjes? Dat telt aardig op :-) En zeker als je een afwijkend formaat van drukwerk hebt – let bijvoorbeeld op met vierkante enveloppen die je extra moet frankeren! Dus neem dit vooraf op in je trouwbudget, en beslis of je dit geld de moeite waard vindt.

TIP: Overweeg om digitaal te gaan als je écht wil besparen, al neemt dit wel wat charme weg. Voor de uitnodiging is een ‘echte’ papieren versie nog steeds het meest geliefd, maar een digitale save-the-date kan prima.

#2 Catering voor wedding vendors 

Als het goed is, heb je met elke leverancier of wedding vendor (fotograaf, DJ, …) afspraken op papier staan, zoals een contract of algemene voorwaarden. En hoogstwaarschijnlijk staat daarin vermeld dat ze graag iets te eten en drinken krijgen op jouw trouwdag, tenzij je een legertje robots hebt ingehuurd dat de hele dag op automatische piloot draait :)

(Just kidding: als het nergens vermeld staat, vraag je het best op voorhand na. Niks zo vervelend als op je trouwdag in allerijl een pizza moeten bestellen voor een hongerige DJ omdat er niet duidelijk was afgesproken.)

In elk geval: ondertussen weet je misschien ook hoeveel een trouwdiner gemiddeld kost per persoon. Doe dit nog eens maal 7 (bijvoorbeeld voor 1 weddingplanner + 1 assistent, 1 videograaf, 1 fotograaf, en 3 live muzikanten) en je komt aan een aardig bedrag.

TIP: De meeste cateraars kunnen ‘crew meals’ voorzien die goedkoper zijn dan de dinerprijs voor de trouwgasten. Opgelet: dit zijn niet altijd volwaardige maaltijden! Dus informeer vooraf, en spreek alles goed door met jouw trouwcrew.

#3 Transport- en verzendkosten

Dankzij online shopping zijn we gewend om zo goed als alles gratis thuis geleverd te krijgen. (Ja Zalando, ik heb het over u!)

In trouwwereld gaat het helaas anders. Als je bijvoorbeeld stoelen huurt, moet je niet enkel rekening houden met de huurprijs per stoel, maar vooral met de transportkosten die tot honderden euro’s kunnen oplopen. En bij grote bestellingen kan het nóg meer zijn, omdat er meerdere voertuigen of ritten nodig zijn om al het materiaal te leveren.

Ook wedding vendors zoals ceremoniesprekers, weddingplanners en DJ’s rekenen vaak een kilometervergoeding aan.

TIP: Vraag bij verschillende verhuurbedrijven een gedetailleerde offerte mét alle kosten. Degene met de goedkoopste stoelen kan door transportkosten uiteindelijk toch de duurste blijken. En zoek zo veel mogelijk leveranciers in de buurt van jouw trouwlocatie om de kilometervergoeding te beperken.

#4 Outfits laten aanpassen en reinigen

Trouwjurk of -outfit van je dromen gevonden? Hoera! En binnen je budget? Dubbel hoera!

Maar hoogstwaarschijnlijk zijn er nog aanpassingen nodig zoals innemen, uitleggen, tailleren,… Deze retouches zorgen er namelijk voor dat je outfit jou nog beter past dan een gemiddeld glitterpakje op Beyoncé. De retouchekosten komen nog bovenop de aanschaf van je outfit en zijn afhankelijk van hoeveel er aangepast moet worden.

En als je achteraf je trouwkleed wil bijhouden of bijvoorbeeld tentoonstellen op een paspop, wil je het waarschijnlijk ook eerst laten reinigen (sleep = viezigheid!). Dit laat je best doen door een professionele stomerij of droogkuis en kost meer dan ‘gewone’ kledij laten reinigen.

TIP: Geef op voorhand duidelijk aan wat je totaalbudget is bij het shoppen voor een outfit, en hou een marge voor de retouches.

#5 Schoonmaakkosten van locatie of materiaal

Schoonmaakkosten heb je vaak zelf in de hand. Check dus op voorhand goed met je trouwlocatie wat er wordt verwacht. In klassieke feestzalen is schoonmaak vaak inbegrepen. Als je een DIY locatie hebt (bijvoorbeeld als je een huisje in de Ardennen huurt, een scoutszaal,…) moet je die zelf proper terug opleveren. Op sommige locaties kan je er ook voor kiezen om zelf schoon te maken en zo geen schoonmaakkosten te betalen. Maar wees eerlijk met jezelf: ga jij zin hebben om de dag na je trouwfeest met een kater en veegborstel je trouwzaal te lijf te gaan?

Ook voor gehuurd materiaal zoals kandelaars (kaarsresten!) en meubilair doe je altijd best een laatste check voor ze terug gaan naar het verhuurbedrijf. Als de boel echt te gortig werd, loop je het risico om achteraf nog een schoonmaakfactuur in de bus te krijgen. Dat zou zonde zijn!

TIP: Plan je om zelf te poetsen na je trouwdag? Trommel dan alvast getuigen en vrienden op om je een handje te helpen.

#6 Serveerkosten van taart of drank

Als jouw trouwlocatie werkt met een vaste cateraar en/of drankregeling, is het meestal niet de bedoeling dat je nog eigen eten en/of drinken inbrengt – bijvoorbeeld dat je de bruidstaart bij een andere taartenbakker bestelt of dat je schoonouders de champagne voor het aperitief meebrengen. Wil je dit toch doen, kan het zijn dat de cateraar extra aanrekent, zoals serveerkosten (ook wel: aansnijkosten) voor de bruidstaart, of stopgeld (ook wel: kurkgeld) voor de champagne. In dit bedrag zit dan servies, bestek, bediening enz. door de cateraar inbegrepen.

Opgelet: sommige cateraars rekenen geen serveerkost aan als je zelf dessert voorziet, maar verwachten dan wel dat je alles zelf doet. Dus ook het aansnijden en verdelen van de taart, bordjes en bestek voorzien, bediening,… Bespreek dus op voorhand goed wie wat regelt!

TIP: Maak voor jezelf de rekensom en de afweging. Soms ben je alsnog voordeliger uit als je het zelf voorziet en de extra kost betaalt; soms is het niet de moeite waard en neem je beter gewoon de taart en/of drank van de cateraar af.

#7 Notariskosten

Voordat jullie wettelijk gaan trouwen, is het altijd handig om langs de notaris te gaan. Een huwelijkscontract klinkt zwaar en formeel, maar beschouw het gewoon als een manier om een aantal afspraken tussen jullie twee duidelijk op papier te bevestigen. #bettersafethansorry

Vooral bij deze situaties is een notarisbezoek aangewezen:

  1. jullie hebben samen kinderen of jullie hebben kinderen uit een eerdere relatie
  2. één van jullie (of allebei) heeft een zelfstandige activiteit
  3. één van jullie (of allebei) heeft een groot financieel aandeel zoals bouwgrond, investering in een huis, een erfenis,…

Notariskosten variëren van ongeveer € 300-400 voor een standaard huwelijkscontract tot € 1000 voor maatwerk.

TIP: Ook als je al wettelijk samenwoonde en nu gaat trouwen, informeer je best alsnog bij de notaris.

Ga jij deze 7 “verborgen” kosten opnemen in je trouwbudget?

Hét ideale trouwbudget waarin je alles-alles-alles voorzien hebt, bestaat waarschijnlijk niet. Maar met deze tips ben je toch al een stapje dichterbij!

Succes en happy budgetting :)